my life

my life

Monday, March 28, 2011

Kejahilan ...itu perlu diatasi

Saya dah tua..I'm 33. Tapi saya masih jahil dan masih banyak untuk dipelajari. "Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang. Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Yang maha pengasih lagi maha penyayang. Yang menguasai hari kemudian. Pada-Mulah aku kembali. Dan kepada-Mu aku mohon pertolongan. Tunjukkan kami ke jalan yang lurus iaitu jalannya orang-orang yang Engkau beri nikmat. Bukan jalan mereka yang Engkau murkai, dan bukan pula jalan mereka yang sesat". Bila saya baca dan memahami erti ayat Al-Fatihah ini..jiwa akan tenang. Tanpa pengertiaan tak dapat nak menjiwai ...tak mampu nak khusyuk dalam solat. Bila dibaca berulang..terasa saya hanya hamba yang kecil. Sebab itu saya cuba untuk memahami erti ayat2 al-quran ni. Sungguh rugi la orang macam saya yang tak tahu bahasa Arab. Jadi perlu baca selalu...baru ingat.

No comments:

Post a Comment