my life

my life

Thursday, June 30, 2011

Aku Di Waktu Kecil Dahulu..part 2...pokok bunga

Dulu di depan rumah kampung ada la 3 pokok rambutan yang kalau berbuah...maka buahnya akan mencecah tanah. Tapi cerita aku adalah di bawah pokok rambutan yang teduh itu. Di situla tempat tapak semaian bagi pokok2 bunga emak aku. Adakalanya di waktu petang aku turut sama mencucuk batang muda pokok bunga ke dalam peket2 tanah . Kadang2 turut menanam anak2 pokok di dalam peket2 tanah. Banyak juga aku menanam ni dalam seratus peket juga seminggu.




Ada anak2 pokok bunga teropong kuning, bunga kertas, bunga keladi dan sebagainya mengikut permintaan. Siapa client pokok bunga emak aku? Hebat tau orang tua ni..client dia Jabatan Pertanian, sekolah2 yang nak tanam bunga kat sekolah dan cina2 yang lalu lalang depan umah. Client kecik2 pun ada juga..Apa yang masih aku ingat cina2 kaya ni suka beli bunga kertas yang ala2 bonsai yang besar tu. Dema sanggup korek dari tanah sendiri kalau berkenan dan offer harga dekat seratus. Biasanya yang kat tanah tu mmg mak aku tak kasila.




That is my Mum. Sekarang tak de la jual lagi. Tapi rumah mak memang banyak pokok bunga. Jenis orang yang rasi tangan tanam bunga dan suka beli bunga...tambah lagi ada kalau ada collection baru. Dan sejak2 ini sedang berjinak2 nak tanam orkid. Tapi rumah pokok bunga orkid tak buat lagi. Aku diamkan aje..dah la hobi walau orkid mmg melibatkan kos yg banyak..he he.




Apapun kalau balik kampung. Duduk di depan umah mak aku memang satu terapi yang sihat. Mata memandang bunga2 dan telinga mendengar bunyi ikan 2 dari akuarium..memang buat aku boleh terlena.

No comments:

Post a Comment