my life

my life

Friday, July 22, 2011

Majlis Kenduri-Kendara Sebelum Ramadhan

Nak dekat 2 Ramadhan yg tinggal seminggu ni...ramai yang berebut tarikh untuk menguruskan majlis kenduri kendara. Betui tak? Last week ada kenduri, this week ada...next week nak Ramadhan pun ada. Sungguh ramai umat Muhammad sekarang ni.




So aku pun camtu juga. Tarikh 17 July lepas aku 3 event. Yang kesemuanya rapat.


Tarikh 17 July ada kenduri kahwin di Dewan Wangsa Maju..anak sepupu kahwin..dah banyak kali mak bagitau.




Tarikh yang sama juga Si Eno adik ipar bertunang.




Tarikh yang sama juga sepupu aku "Su" anak pakcik Hassan nikah dan majlis nikah dengan sorang saudara baru.




Malam tu..kenala pergi rumah pakcik aku sebelah ayah tu. Dah tinggal sorang ni aje waris sebelah ayah..kalau kenduri kecik..dari doa selamat,merisik, bertunang, kahwin ..dia pun org penting juga dalam family aku ni. Iyalah nak juga menjenguk sepupu2 aku yang rupa mix ala pakistan ni. Bila si pengantin ni kahwin dengan saudara baru -Cina..dah sah anak lagi muka mix. Suka makan kerang masak sambal taucu.Lauk sedap..Iman bertambah makan.




Hari Ahadnye pergi mengantar adik ipar di Parit 1. Orang2 Jawa ni masih kuat masak bergotong royong. Masak guna kayu2 bertungkukan batang pokok. Boleh nampak periuk belanga di atas bara hasil dari semangat memasak bersama2. Hasilnya ialah sayur lemak umbut kelapa yang enak. Juga sup sayur kobis dengan ceker (kaki ayam). Dulu kawasan ini ialah kawasan wajib untuk beraya. Tetapi memandangkan pakcik dan makcik sudah arwah dan berpindah..takdelah aku masuk Parit 1 lagi. Alhamdulillah dapat jumpa juga sepupu aku -Seri dan sedara sebelah ayah.




Jadinya idak la aku pergi kenduri kahwin di wangsa maju.




Semoga pengantin baru berbahagia. Amin...

1 comment:

Juwita Jamaludin said...

salam terima kasih singgah blog saya.. boleh la buat menu tu sedap bagi tekak saya..:)

Post a Comment