my life

my life

Saturday, February 19, 2011

Jalan-Jalan Singapore (Part 1)

3 malam di Marriot Hotel
Orchad Road, Singapore. Ala2 Bukit Bintang Malaysia..tempat ni. Dipenuhi dengan orang luar, Mat Salleh, Indon, Filiphine, India dan juga warganegara Singapore. Sebenarnya susah nak mengenali identiti sebenar rakyat Singapore di sini. Mereka dibanjiri kemodenan..dengan sistem MRT ala2 Paris dan jalan bawah tanah.
1) Ini adalah kawasan larangan merokok.
Ini yang saya suka..dan sukar nak nampak orang kat sini merokok. Bagus, jadi boss pun kurang merokok..(padan muka).
2)Di larang Membuang Sampah.
Bersih tempat ini..jangan kata sampah..tong sampah pun takde. Pernah sekali saya bawa Iman & Iskandar duduk depan Marriot sambil makan ice cream McDonald. Seorang pakcik tua @ tukang sapu menunggu Iman makan ice cream yang meleleh jatuh ke tengah jalan. Dengan tiada riak di mukanya..dengan sabar dia menunggu Iman makan sampai habis dan kemudian mengelap sisa ice -cream dengan tisu di tempat jalan.
3)Pekerja Emas
Wargatua yang bekerja sebagai cleaner - tukang sapu - cleaner dll. Mereka di bayar gaji tinggi sebagai tanda kerajaan Singapura membayar balik jasa orang tua. Dasyat.
Satu pagi semasa breakfast saya ke toilet Marriot.. seorang warga tua mengeluarkan sampah dan tisu2 di dalam toilet ..sambil seorang pompuan menunggu. Rupa2nya pompuan tu hilang cincin. Jadi cleaner tu pun keluarkan satu2 tisu2 sampah tu. Al last jumpa. Mummy ingat kan cincin emas ke..rasa2 nye bukan..maybe cincin itu amat bermakna.

No comments:

Post a Comment