my life

my life

Saturday, February 19, 2011

Jln Singapore Part 6.

Ok..kami balik hari Sabtu dengan diiringi hujan2 melalui Link kedua.
Dah pun nak balik.
Lain kali maybe boleh gi Sentosa. Tapi tidak tertarik untuk pergi tempat theme park ini..Dulu pun dah masuk Disneyland Paris. Kalau budak2 umur 5 thn..apalah sgt permainan yg dia org boleh naik kan.. Lain kali doakanlah.

Pada pandangan Mummy..Singapore bukan tempat pelancongan yg menarik. Ini adalah tempat untuk org mencari rezeki, bekerja. Apabila ramai expatriate di sini maka adalah juga lokasi 2 menarik diwujudkan..ia bukan semulajadi sangat. Mereka yang ber wang mungkin mahu membeli barangan berjenama di Orchard Road...tapi ternyata tidak boleh mampu membeli semewahnya seperti di Vietnam. Kawasan moden yg dipenuhi bangunan menarik ialah persekitaran The Merlon..itupun cantik di waktu malam.

Kita masih selesa dan mewah di negara sendiri dari satu dua perkara.
Boleh kata semua rakyat Singapore tinggal apartmen. Saya tidak mampu hidup di situ. Pemikiran terkongkong, Alhamdulillah Malaysia..kita ada tanah untuk dipijak di rumah kita. Biarpun mereka mewah tapi rasa kita lebih selesa dengan kesederhanaan kita. Biarpun kereta2 mewah membanjiri Singapore..sebahagian dari kita masih mampu memiliki kereta yg sederhana yg dpt dinikmati keluarga.

Namun kita juga boleh belajar banyak negara dari Temasek yg asalnya milik kita. Jati diri mereka yang perlu berdaya saing menjadikan Singapore terkenal di dunia. Perkhidmatan yang disediakan sebagai pelabuhan dunia menjadikan Singapore juga menjadi pusat2 perkhidmatan yang lain..Sbb itu mereka mencipta negara mereka cantik, bersih, moden kerana mahu warga asing bekerja dan membangunkan Singapore.

No comments:

Post a Comment